17. 8. 2015

#Menejevice - část.2 - Minimalismus, simple lifestyle - co to je ?



Pokračování úvodního videa, ze kterého jste se toho moc nedozvěděli, bude další kecací o tom, co to vlastně projekt Méně je více znamená, jak jsem se na tuto životní cestu dostala já a v jaké fázi se nacházím. Zase jde o trochu obkecávací video, kde se snažím vysvětlit podstatu a seznámit vás se začátky. U minimalismu se totiž člověk musí učit, stejně jako na řidičák. Prvním krokem je kontrola zrcátek z důvodu bezpečnosti. To už jsme udělali, protože pokud vás tohle téma zajímá, nebo už o tomhle životním stylu uvažujete, jste za první fází. 


My už ale něco málo o tomhle tématu víme a tak startujeme vážení. Nejdříve ale připoutat, aťvás nová životní cesta nestojí život.



Co je Minimalismus ?

Kdo žije trochu v umělecky nabité sféře, jistě si vybaví minimalismus jako umělecký směr, který se v 50. letech 20. století objevil v sochařství a malířství. Nás ale zajímá minimalismus jako životní styl. Já jsem tento životní styl až do nedávné doby neznala a vůbec sem nevěděla, že mé očišťování a odstoupení má název, nebo že se jím zabývá více a více lidí.

Asi se divíte, že jsem doposud nevyslovila přesnou definici tohoto stylu, ale aby jste rozumněli, ono to dost dobře nejde. Co je totiž minimalistické pro jednoho, může být příliš pro druhého. 

Kdo je minimalista ?
Jak zmiňuji ve videu, minimalistou se člověk nestane ze dne na den. Jsou takové extrémní případy, ale ze své zkušenosti mohu říci, že lepší je postupovat po krocích a ne najednou. S rychlím přerodem totiž můžeme zklouznout k tomu, že jak rychle nabyl, tak tychle pozbyl. Aneb přestane nás to bavit, nebude to věc životní, ale krátkodobá záležitost.
Zkrácene je minimalista člověk, který snaží minimalizovat svůj život po všech stránkách. Snaží se zbavit co nejvíce NEPOTŘEBNÝCH fyzických věcí, aby mu zbylo více místa na to důležité, podstatné a krásné. Opakem je člověk dnešní doby, běžný obyvatel země, který žije komerčním způsobem života, je lehce ovlivnitelný reklamou, nebo alespoň někdy reklamě podléhá, konzumuje nezdravé potraviny a shraňuje okolo sebe věci na časy, kdy by se to mohlo ještě hodit. 

Výhody ?
Menší počet věcí přináší ve zkratce méně starostí, času na uklízení, větší úsporu, více času na přátele, rodinu, lehčí možnost cestování a případné přestěhování, utřídíte si vztahy a uklidím si v počítači.

Nevýhody ?
Lidé vás nebudou chápat, budete se setkávat s nepochopením a s názory, že jste divní. Pokud začnete minimalismus aplikovat na vztahy, může vám to ze začátku pořádně zkomplikovat život, ale věřte, že z toho vyjdete lehčí a lepší.  Zápory se mi těžko hledají, protože jsem se zatím se žádnými nesetkala a tahle životní cesta je den ode dne lepší. Pro někoho to může být třeba zdlouhavé a náročné. Neříkám, že pro mě bylo lehké se zbavovat některých věcí, ale od toho souvisejí další kroky, které se s přerodem na minimalismus nesou, a které z vás udělají lepšího člověka. (mám na mysli darování, prodej v sekáčích a bazarech apod.)

Co nás čeká dále ?
Ráda bych minimalismus rozvedla ve videích a ukázala vám, jak jsem jej aplikovala já na jednotlivé životní odvětví - práce, vztahy, peníze, nakupování, šatník. Dále vás budu zásobovat nejrůznějšími materiály, protože ano, minimalismus se musíte naučit a trochu se vzdělat před tím, než se do něj pustíte. Ale já byla naprostý lajk a minimalismus sem vlastně dělala a nevěděla o tom, takže žádné strachy.

Tak jak se vám toto téma zdá ? Toužíte třeba někdo po tom, žít jednodušší a minimalistický život ? Mám tady ve čtenářích a sledovatelých třeba nějakého minimalistu ? Jaké jsou vaše zkušenosti ?

Vaše Bezega

13 komentářů:

  1. Snažila jsem se ti poslat pozvánku do fb skupiny "Čeští minimalisté", ale nejde to, když tě nemám v přátelích. Tak aspoň doporučuju touhle cestou. (Je teda otázka, nakolik je v souladu s minimalismem být v XY skupinách na FB - a vůbec, být na fb ;) ale tak to nechám na tobě :) Měj se hezky, těším se na další články. Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko moc děkuji. Pomalu se propracovávám ke skupinám a k různým zdrojům informací. Ono minimalisté jsou různí a jsou v různých fázích. Takže pokud teď funguji na youtube, blogu a FB je to úplně v pohodě a třeba se jednou propracuji až k tomu, že nebudu mít nic z toho.

      Vymazat
    2. Jasně, chápu :) Taky začínám, jestli se to tak dá říct. Dneska zrovna probírám a vyhazuju nepotřebný věci, jsem od přírody hroznej sysel, ale cítím, že mě to brzdí být obklopená tolika zbytečnýma krámama...Jsem sama zvědavá, kam se v tom dopracuju :)

      Vymazat
  2. Ahoj Bezego, tomu říkám souhra náhod. Dnes jsem se se synem chtěla podívat na nějaké youtube video (mamii, video!!!) a jaksi podvědomě jsem napsala minimalismus.
    A jsem nadšená, že jsem našla někoho dalšího, kdo se ve vodách českého internetu minimalismu věnuje (mám totiž pocit, že je to důležité téma, ale v ČR nějak komplexněji málo známé). Samotnou mě téma pohltilo, až jsem si letos v červnu založila blog www.zijememinimalismem.cz, kde ventiluji vše, co s mým minimalizováním souvisí. Držím palce a postupně se budu prokousávat i tvým blogem (snad si můžeme tykat).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé Marcel díky moc, hned letím na tvé stránky ;)

      Vymazat
  3. Ahoj,
    musím říct, že mi to přijde jako naprostá pitomost :).
    Zredukovat, co se Ti nehodí - proč ne. To samé - utřídit si priority - proč ne.
    Únik od komerčního stylu života? Ale no tak. Ale no tak :D. !!!
    Takže, kdo není minimalista = posedlý nakupováním a věcmi? :)) Ach jaj.
    "Budete vlastnit třeba tři trička" ... "Super věc pro životní prostředí"... No jasně, čím častěji pereme (máme málo věcí), tím lépe pro životní prostředí. No to snad ne :D.
    "Lidi vás nebudou chápat.. Budou se koukat divně." - Proč jako? Že nebudeš mít padesatery šaty? Eh? V jakém prostředí se to pohybuješ? Na základce? :)
    Více svobody? Kvůli věcem? What?
    Jojo, už vidím, jak "volba, jaké nehty si dnes udělám" mi prodlouží čas a už vidím, jak Ty budeš nosit jen jeden lak ročně a neřekneš si, jaký lak si dnes udělám, vezmu si tenhle žlutej, ať se děje, co se děje. :D WHAT? :D
    Víc času na lidi a rodinu? Cože? Jako, že budu mít míň šatů a kosmetiky, tak budu mít víc času na rodinu?
    Jasně, ušetřím, kašmírovej svetr mi vydrží 20 let. No nicméně s tím, že 'Člověk není tak bohatý, aby si kupoval levné věci.. ' ok tam by se dalo souhlasit, ale jinak je to snůška žvástů a cool, in módní trend, který seskupí pár oveček, které se budou navzájem ujišťovat, jak jsou minimalistické, aby to časem vyšumělo :)

    Můžu Tě, není to hejt, opravdu ne. Ale fakt mi to přijde úplně na hlavu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještěrko díky za názory. Víš, že na jednu stranu s tebou souhlasím. Ono, někdo to může chápat fakt jako pozérství a jako postoj, že všichni jsou divní, jenom já jsem dokonalá apod. protože se vymykám. Tohle video ale prosím ber jako málo informativní. Kdyby jsi minimalismus prostudovala více do hloubky, tak zjistíš, že to, jak jsem to shrnula tady já, aby to nemělo tisíc minut, nevystihuje dostatečně, jak to funguje. Navíc já ovečky sdružovat nechci, jen pokecat o tom, jak to ostatním jde, třeba dostanu já nějaké rady od zkušenějších a navíc tohle je určitá osvěta na českém rybníčku. Tvé názory na tohle jsou dost černobílé a nikdy jsem neřekla, že kdo není minimalista, je posedlý nakupováním, ale že u mě to tak třeba bylo a jak jsi mohla slyšet několikrát, tak já do nedávna ani nevěděla, že nějaký minimalismus dělám.

      Je mi jasné, že to lidé vnímají takhle a já bych z toho rozhodně nechtěla udělat nějaký komerční postoj k životu nebo krátkodobou módní vlnu aneb kdo je minimalista je IN. Ale moc ti děkuju za komentář, protože i tyhle jsou potřeba. Samozřejmě nemyslím tím to, že tě tu umlátím argumenty, ty zase mě a obě z toho vyjdeme nakrknuté. Je to prostě můj životní postoj a názor, tak to ber... myslím, že kvůli tomu, že praktikuji ve svém životě minimalismus, nemusím si znechutit lidi okolo sebe. Jen je to věc názoru. A za tvůj ti nesmírně děkuju :)

      Vymazat
    2. Díky za reakci. Nevím, vůbec nevylučuji, že se pletu. Pro mě je to jen další -ismus, módní vlna, která bude brzy fuč a která je navíc taková - no zkrátka, každý si pod tím představí něco jiného. Rozhodně to není jen o tom, že člověk má, co potřebuje (což jsi ani netvrdila), na druhou stranu jestli to má být, že si člověk místo 20 rteněk koupí tři, tak si říkám WTF? To je jako minimalismus, to snad ne. Takže je to tedy nejspíš mnou, že to nechápu. Budu Tě sledovat dál, pohochopitelně. To, že tomu nerozumím, ani nefandím, neznamená, že ses mi zprotivila. Já totiž, upřímně řečeno, nevidím ani žádný rozdíl mezi Tebou teď a kdysi, tedy pokud jde o kosmetiku a tak. Tuhle rtěnka, tuhle tea tree mast, nakupuješ víc než já, která fakt minimalismus nevyznává, takže... možná proto to nechápu. :)

      Vymazat
  4. Ahoj Kačko,
    musím říct, že se mi tvůj projekt líbí víc a víc.
    Já sama bývala jsem přesně ten konzumní člověk, který měl radost z toho, že si něco koupí (klidně i nějakou blbost, kterou v konečném důsledku ani pořádně nevyužije) a nakupovala jsem docela často,
    Ovšem postupem času jsem si začala uvědomovat, že už nemám radost když si koupím něco zbytečného, proto jsem to změnila a teď popravdě teď jsem mnohem víc šťastná.
    Proto doufám, že i ty dojedeš ke svému vysněnému cíli. ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Kačko, ale uděláš zase někdy Haul :D :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, pokud si budu pořizovat někdy nějak více věcí co mi dojdou :D

      Vymazat
  6. Ahoj dnes jsem narazila na Tvé video na youtube. Řekla jsi to všecko moc pěkně, fandím ti:) Nemám ráda takový ten vyhrocený minimalismus, jelikož si myslím, že to je jen druhý extrém a proti pól konzumního způsobu života a ani jedno není dobrý. A ty jdeš na to pěkně a jde vidět, že to hlavně myslíš upřímně a není to jen póza. Jsem hlavně moc ráda, že o minimalismu se mluví už i mezi beauty blogerkami, jelikož to není moc běžné :) Já sama jsem si něčím podobným taky prošla. Nejdřív vlastně od přírody spíš takový minimalista, pak přišlo internetové poblouzenění přírodní a jinou kosmetikou a teď už se zase víc navracím k sobě. U mě je to ještě hodně dané tím, že u nás v lese sami vyrábíme nábytek a víme, kolik práce a úsilí stojí za tím, vyrobit opravdu kvalitní věc. A snažíme se ukázat lidem, že investovat do věcí, které jsou kvalitní a vydrží navěky je lepší a ve výsledku i levnější, než jít za život čtyřikrát pro novou postel z papundeklu někde do Ikei:) A takhle je to se vším, jak sama říkáš. S oblečením, s kosmetikou , s jídlem...Ale je to těžké. Česko je v tomhle teprve na začátku. Proto jsem moc ráda za lidi jako ty. Palec nahoru ;
    www.madeinles.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  7. Paráda, jen tak dál. Podle mě je to úžasné. Taky se snažím o něco podobného. Neříkám, že někdy budu minimalista, ale snažím se své věci velice redukovat a nemít jich tolik a mít jen to, co opravdu potřebuju, využiju a budu mít. Za mě všechny palce nahoru. :-)

    OdpovědětVymazat

Prosím ve slušnosti ....