18. 1. 2013

Techniky učení

Chodíte sem a tam, ne a ne dostat do hlavy vzorečky z fyziky ? Co si je barevně zvýraznit a namalovat si k nim třeba kytičky. Ke každému jiný druh. Pak budete vědět, že růže byla třeba u vztlakové síly. Nadává vám bratr, ať laskavě sklapnete, že chce poslouchat hudbu ? Bohužel patříte do skupiny lidí, kteří si musí číst výpisky na hlas.

O tomhle všem je moje dnešní video. Je pro vás, ale tak snadné to mít nebudete. Pokud vám nestačí jen číst, to co je dáno, zkuste se zařadit do některé nebo i více skupin a využít nějakou tu techniku pro zlepšení učení. Bohužel, pokud čekáte kouzelný elixír, který vám to všechno nalije bez práce do hlavy, tak bohužel takhle to nefunguje. Toto video je vhodnější asi pro mladší ročníky (základní, střední škola). Pro vysokoškoláky mám připravené video Extrémní učení.

@Respektujte autorská práva !!

Tyto techniky jsem vždycky doporučovala u lidí, které jsem doučovala nebo když jsem učila předškolní děti angličtinu (ne všechny samozřejmě). Vždy jsem se snažila najít způsob, který by dítěti nejvíc vyhovoval, protože leckdy, když jsem doučovala například kluka, který přiběhl unavený z tréninku fotbalu, bylo těžké ho nějak zaujmout. Takže jsem musela vystihnout, že ho to bude lépe bavit, když u toho budete třeba zpívat. Holčičky měly zase rády různé barvičky a malůvky. Dá se to ale aplikovat i na střední školu a vysokou (kde na to není tedy tolik času, ale když se chce, všechno jde).

Kategorie technik učení:

  1. Psavci  - krátké věty, odrážky, přepis z knih do vlastních materiálů, sepsání si poznatků na počítači
  2. Vjemoví jedinci přes estetično – malůvky, barevné podtržení, obrázky, vykřičníky, otazníky, skládání básniček na chemické prvky třeba, písnička na vyjmenovaná slova…
  3. Nahlas – předčítání si zápisků
  4. Na čas – nutnost časového pressu (popostrčení a být pod tlakem), stopky, časovač, upozornění, budík, termíny
  5. Za pochodu/v leže – najít vhodné místo a polohu, chodit a číst si zápisky, neusnout v posteli
  6. Asistence – pomoc při zkoušení od rodičů/kamaráda/sourozence nebo učení se přímo se spolužákem
  7. Kombiňáci – od všeho trochu a přeci dobře…..

Tak kam nakonec patříte ? Používáte něco z toho, o čem jsem mluvila ? Chcete další videa o učení a škole ?

18 komentářů:

  1. mne to video nejde prehrať :(

    OdpovědětVymazat
  2. Video mi nefunguje :/
    ale zaradila by som sa asi niekde do kombinácie 1, 3 a 5 :)
    najlepšie mi to ide, keď mám vypísané vlastné poznámky bez rušivých aspektov za okrajom alebo pod textom, môžem si opakovať nahlas a mám vhodnú pohodlnú polohu, najlepšie na gauči alebo na zemi :D

    OdpovědětVymazat
  3. sakra, musím teda počkat na extrémní učení :D :D už jen ten název sedí, protože je to fakt extrém :D

    OdpovědětVymazat
  4. Tak holky nevím, kde je problém ... co vám to píše ?

    OdpovědětVymazat
  5. Video jsem si musela přehrát na youtube, zde mi to nejde ,ale určitě je povedené :)... Tvoje tipy se mi budou hodit ;). Já bych se zařadila k těm "kombiňákům" :D ... Děkuji za super video ...
    Lenka

    OdpovědětVymazat
  6. No tak já jsem typ "Na čas" zcela určitě :D. Asi jsem typický vysokoškolák, kterému pokud neklepe termín na dveře, tak nic neudělá. Teď o zkouškovém jsem se učila všechno maximálně dva dny předem (nemluvě o včerejší zkoušce, na kterou jsem se učila až den předem odpoledne). Hlavní je, že to funguje a zatím jsem všechny zkoušky zvládla :D. Přeju ti úspěchy při zkouškách a hlavně ať už to máš za sebou (i já už se nemůžu dočkat toho konce :-)). M.

    OdpovědětVymazat
  7. Super video :-)....jsem psací typ ale na střední máme docela dost učení a pořád nám říkají že to takové bude na VŠ takže video extrémní učení se bude hodit :D

    OdpovědětVymazat
  8. já si zápisky předčítám a pak si opět nahlas opakuji, co jsem teď přečetla :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a ještě při tom chodím po pokoji a pak když mi to nejde, vezmu polštář a házím ho na zem, dupu do něj a nebo se s ním mlátím o hlavu a ono mi to pak hned jde líp, když se vyvztekam :-DD

      Vymazat
  9. Tak já jsem taková kombinace, ale i když to vím už celkem dlouho (naštěstí :D ), tak jsem se ráda podívala na tvé video. Já, pokud mám teda dooost času, si všechno zvýrazním a navrch ještě vypíšu vlastní zápisky. Ale když jsem pod tlakem, tak se toho taky zvládnu naučit dost.. No a pak je fajn si před zkouškou jít sednout s kamarády a projít všechny materiály v rychlosti a ujasnit si co nám stále není jasné :D M.
    Can't stop

    OdpovědětVymazat
  10. Ohledně učení se mi moc líbila kniha od Libora Činky Ovládnětě svůj mozek, doporučuju, jsou tam skvělé tipy a návody ;-) Malůvky, barvičky, přeříkávání apod. je sice moc fajn, ale mě vždy štvalo, že to za chvíli skoro všechno zase zapomenu..

    OdpovědětVymazat
  11. Na to Extrémní učeni, na to se teda těším... páč před každou zkouškou momentálně zažívám problém - nedostatek času, nechuť se učit a potřebu dělat stále něco jiného :D

    OdpovědětVymazat
  12. Super video. Já jsem asi taky nejspíš takovej mix - všechno si podtrhávám barevně, čtu si občas nahlas, občas ne, v nečem mi vyhovuje učit se sama, v nečem zase s kamárádkou (třeba matiku..).
    Ale co absolutně nesnáším tak je to, když mě tlačí čas, v tu chvíli mi to spíš udělá opak- jsem absolutně vystresovaná a nestíhám nic :D

    OdpovědětVymazat
  13. Těším se na extrémní učení! Jinak zjišťuju, že jsem měla chodit na přednášky - mám hodně dobrou akustickou paměť, ale když si něco čtu sama nahlas, tak to absolutně nevnímám :D zvýrazňovače, čmárání a lepítka, to je moje. Mimochodem, jednou jsi zmiňovala takovej ten set lepících bločků z Lidlu (s děrovaným kartonem) - ode dneška je zase mají! Pořídila jsem si hned dvoje :)

    OdpovědětVymazat
  14. Super záhlaví a super video!:)

    OdpovědětVymazat
  15. postel!
    a nejlíp se mi učí z kindlu (mám skoro všechno v pdf a na počítači mi koukání do textu vydrží asi tři vteřiny:))

    OdpovědětVymazat
  16. Moc povedené video i článek, mně nejvíce pomáhají techniky 1 a 5. I když je pravda, že metody se mi liší předmět od předmětu :).

    OdpovědětVymazat

Prosím ve slušnosti ....